bedrijfsgroei.biz

Dat was bijna m’n dood


Oops.

Deze foto maakte ik gister eind van de middag ergens in Utrecht.

Ooit zag mijn eigen fiets er ook zo uit – maar dan nog erger.

Omdat een stadsbus overheen was gereden – terwijl ik aan het fietsen was!

Gister was een extreem volle dag.

Veel afspraken, overleggen, losse taken.

Dat krijg je ervan.

Als er een ding is, wat ik steeds weer opnieuw leer van ons Extreem Productief programma, dan is het wel dat ik het beste werk, als ik dat doe op een manier die zo goed mogelijk bij mijzelf past.

Hoe meer ik m’n werk kan aanpassen aan m’n eigen persoonlijkheid, passie, interesses, ervaringen en m’n eigen nieuwsgierigheid – hoe beter het gaat.

En ik ben van hollen.

Of van stilstaan.

Dus maak ik elke zomer een jaarplanning voor het volgende jaar.

Dat doe ik op weekniveau.

Ik begin met het inplannen van 24 vakantieweken.

Yes, dat is geen tikfout.

Daarna prik ik nog een stuk of 10 creaweken.

En wat er overblijft worden werkweken.

Vakantieweken zijn er om stil te staan.

Tijdens creaweken werk ik het liefst aan 1 of 2 grote inhoudelijke projecten. En dan dus zonder e-mail en andere afleiding.

Eigenlijk vind ik 10 weken om te creëren een beetje te weinig. Dus in de loop van het jaar ruil ik vaak vakantieweken in voor nieuwe creaweken.

Zo had ik, voor de geïnteresseerde statistici, uiteindelijk 9 vakantieweken, 27 creaweken en 17 werkweken in 2018.

In die werkweken moet dus alles gebeuren wat ik met andere mensen samen doe: afspraken, overleggen, meetings, coachingsessies, workshops, trainingen, noem het maar op.

Die weken zijn echt om te hollen.

En dit is dus zo’n werkweek.

M’n agenda zit propvol.

En volgende week weer.

Om mezelf niet gek te maken, plan ik dus niet meer dan twee van die werkweken achter elkaar.

Dus eind volgende week mag ik weer 3 weken weg.

Twee creaweken en dan een vakantieweek bij een van m’n dochters in Nieuw-Zeeland, die daar aan het werk is op een paardenranch.

Dik zin in.

Misschien ligt jouw jaarplanning voor dit jaar al vast.

Maar als je ook maar iets van je geld verdient met nadenken, dan kan ik je van harte aanraden om daar alsnog hele dagen of zelfs hele weken voor leeg te vegen.

Geen e-mail.

Geen telefoon.

Geen overleggen.

Geen binnenlopende medewerkers.

Die moeten het maar even zelf uitzoeken.

Zodat jij even echt kunt werken aan de strategie voor je bedrijf, je marketing, je businessmodel, je team, aan alles wat maar belangrijk is en échte aandacht van jou verdient.

Natuurlijk, het is niet per se makkelijk om dat soort veranderingen door te voeren.

Vandaar ook die veelgebruikte oefening, om je voor te stellen dat je bij je eigen begrafenis bent.

En dat je nadenkt over je leven.

Wat zou je willen dat je vrienden en familie, je kinderen over je zeggen?

En wat zou je zelf willen concluderen over jouw leven?

Memento mori.

Gedenk te sterven.

Als ik de verhalen mag geloven, was ik bij m’n geboorte al bijna overleden.

En als tiener fietste ik ooit keihard tegen een auto aan. Ik smakte op het asfalt en bezorgde niet alleen mezelf, maar ook de inzitten van die auto de schrik van hun leven.

En later reed dus die stadsbus bij een bocht naar rechts m’n fiets aan gruzelementen.

Ik was op het laatste nippertje nog van m’n fiets gesprongen, maar dat had ook heel anders af kunnen lopen.

Dat soort ervaringen kunnen heel goed helpen om je leven een beetje in perspectief te zien.

En om misschien wat voorzichtiger te fietsen.

Wat vind jij écht belangrijk in jouw leven?

Waar ga jij voor?

En waar wil jij dus tijd voor maken in dit jaar?

Werkze,
Taco

 

P.S. In ons Extreem Productief programma hebben we alle lessen verzameld die ik heb geleerd, toen ik een van m’n vorige bedrijven en teams ging ombouwen.

Daarna kon ik het hele bedrijf draaien in 2 uur per week.

Zo is het me dus ook gelukt om dit soort creaweken en vakanties in te gaan plannen.

Al die tips en technieken hebben m’n team extreem veel productiever (en relaxter) gemaakt.

En ze zorgen ervoor, dat ikzelf juist veel meer tijd heb om te werken aan de dingen die ik het liefste doe.

Je kunt nog instappen in deze editie tot en met de zomer. Schrijf je dan wel snel in. Dat kan hier op extreemproductief.nl.

Taco Oosterkamp

40 comments

Gratis mini-boekje:
‘7 Groeigeheimen van topondernemers’

Auteur
Taco Oosterkamp

Wat is volgens Richard Branson het geheim van zijn succes? (Het zijn er eigenlijk twee…) Waarom zou Uber nooit zijn gestart zonder een film over Barcelona van een 70-jaar oude regisseur? En hoe laat Google-oprichter Sergey Brin zijn bedrijf zo hard groeien… door middel van een gespannen koord?

Download je e-book

al 3.214 downloads!

Ik ging van 60 uur naar 8 uur per week. En had opeens veel meer tijd voor belangrijke dingen.

Taco Oosterkamp is ont-zet-tend praktisch. En voor iemand die zoveel weet, verrassend sympathiek.

Je kunt meteen aan de slag met Taco’s tips. Herkenbaar, to-the-point en direct tijdbesparend. Ik raad het iedereen aan.